DÍLNY ČTENÍ NA 1. st. Co je to a jak na ně?
Dílna čtení na 1. st. ZŠ - Jak podpořit malé čtenáře?
Dílna čtení je osvědčená výuková metoda, která propojuje individuální čtenářské zážitky dětí s jejich rozvojem dovedností - porozumění textu, kritické myšlení a schopnost sdílet své názory. V prostředí 1.st. ZŠ má velmi důležitou roli v budování vztahu dětí ke knihám a literatuře.
Jak dílna čtení probíhá?
1. Výběr knihy:
- Klíčem úspěchu dílny čtení je možnost, aby si žáci sami vybírali knihy, které je zajímají. Tím se přirozeně zvyšuje jejich motivace ke čtení.
Jak na to? Nabídněte dětem pestrý výběr knih. V knihovně třídy by měly být knihy různého žánru (pohádky, příběhy o dětech, encyklopedie, dobrodružné knihy, komiksy, ...). Rozdělte knihy podle obtížnosti a označte je přehledně, aby si každé dítě našlo tu správnou úroveň.
- Pravidelně knihy obměňujte, zapojte i samotné děti, aby doporučovaly, co se jim líbí.
2. Čas na čtení:
- Během vyhrazeného času (ideálně 20 - 30 min.) se děti ponoří do čtení. Tento čas je nerušený, klidná a třída se promění v prostor plný soustředění.
Jak tento čas usnadnit? Podporujte děti, aby si našly pohodlné místo na čtení, například v čtenářském koutku, na polštářích nebo na židličkách. Můžete také pustit jemnou relaxační hudbu na pozadí.
3. Reflexe a sdílení:
- Po čtení následuje důležitá fáze sdílení zážitků. Žáci mohou ve dvojicích, ve skupinkách nebo pro celou třídu krátce pohovořit o tom, co četli, co je zaujalo, nebo klást otázky.
Možnosti reflexe: Děti mohou napsat krátký zápis do čtenářského deníku, nakreslit obrázek, který knihu vystihuje, nebo vytvořit seznam zajímavých slov, která si z knihy odnesly. Učitel může klást otázky, které podpoří diskuzi: "Jak by ses zachoval/a na místě hlavní postavy?" "Jak si představuješ pokračování příběhu?"

Proč dělat dílny čtení?
- Čtení "pro radost" také pomáhá dětem udržovat pozitivní vztah ke knihám i mimo školní prostředí.
2. Podpora kritického a analytického myšlení:
- Diskuze o přečtených textech učí děti přemýšlet nad tím, co čtou, zvažovat alternativní pohledy na příběh a objevovat významy textů.
3. Budování empatie a komunikačních dovedností:
- Sdílením čtenářských dojmů se děti učí naslouchat jeden druhému, respektovat názory ostatních a formulovat vlastní myšlenky. To podporuje i jejich sociální a emocionální rozvoj.
4. Vztah ke čtení na celý život:
- Možnost vybrat si, co budou číst, a následně sdílet své dojmy, vytváří u dětí pocit, že čtení je zábavné a smysluplné. Tento vztah často přetrvává do dospělosti.
Tipy pro úspěšnou realizaci dílny čtení:
Zařiďte ve třídě čtenářský koutek. Polštáře, koberec, stojany na knihy nebo čtecí lampičky mohou udělat zázraky. Pokud je prostor omezený, stačí jen třeba "speciální" židle, na které si mohou děti střídavě číst.
2. Zázemí plné knih:
Mějte dostatek knih pro každého žáka a pravidelně nabídku obměňujte. Můžete také zapojit školní knihovnu, rodiče nebo uspořádat "výpůjční dny", kdy děti nosí své oblíbené knihy.
Mé děti si do třídy přinesly knihu, kterou si každý den četly (každý den jsme věnovali cca 20 minut ke čtení). Knihu si nechaly pod lavicí. Když knihu dočetly, odnesly si ji domů a přinesly jinou. Po čase už samy vyžadovaly čtecí chvilku. I ty děti, které zpočátku číst nechtěly. Po chvilce čtení vždy někdo krátce řekl, o čem četl, co jej zaujalo. Často se stávalo, že kniha zaujala někoho dalšího a chtěl si knihu taky přečíst.
3. Vedení učitele:
Buďte pro děti inspirací - čtěte sami a mluvte o tom, co vás na knize baví. Například můžete občas čtecí chvilku začít tím, že dětem přečtete krátký úryvek ze své knihy.
4. Kreativní aktivity:
Po čtení zapojte tvořivost. Děti mohou napsat vlastní pokračování příběhu, ilustrovat scénu z knihy nebo vytvořit "reklamu", která by ostatní na knihu nalákala.
Můžete použít různé kartičky k diskuzi, karty pro zápis knihy ... DÍLNY ČTENÍ - aktivitky
5. Zpětná vazba:
Povzbuzujte děti a oceňujte jejich snahu. I drobná pochvala může mít velký vliv na jejich motivaci.
A co v 1. třídě?
Pokud ještě děti neumí číst, čtěte jim. Čtěte hlasem, který měňte, intonujte, občas přehánějte... Děti to milují.
SHRNUTÍ:
Dílna čtení je nejen cestou k rozvoji čtenářských dovedností, ale i nástrojem, jak z dětí udělat celoživotní milovníky knih. S její pomoci děti objevují radost ze čtení, učí se formulovat myšlenky a nacházejí v knihách inspiraci i dobrodružství. Vyzkoušejte ji ve své třídě a sledujte, jak se svět literatury stává nedílnou součástí života vašich žáků.
Učitelka Věrka