BEZ ČEHO SE VE SVÉ TŘÍDĚ PŘI VYUČOVÁNÍ NEOBEJDU?                          1. díl

04.06.2021

Když jsem dopsala svůj úvodní příspěvek - něco o mě - přemýšlela jsem, o čem bude můj první příspěvek. Vyřešila to za mě Michaela Hájková (vzhledem k tématu předpokládám, že kolegyně - učitelka), která mě požádala, abych napsala něco o pomůckách, které ve vyučování používám. Moc Míše děkuji za nápad!

Jsem přesvědčená, že spousta z vás, které tyhle řádky čtete, hodně z pomůcek, které  tady popíšu, používá... Ale třeba se najde někdo, koho to trošku trkne, nebo si vzpomene, že to třeba kdysi používal... a už dlouho ne... Já jsem teda vždy nadšená, když se dozvím třeba jen o maličkosti, která mi (vlastně hlavně dětem) zpestří vyučování. A taky za tu dlouhou dobu, co učím, jsem některé aktivity odložila z různých důvodů do pozadí, no a pak mě to znovu nakopne. 

...zase jsem se nějak moc rozvášnila... takže k tématu:

(...jo...ještě bych měla osvětlit, že pomůcky nejsou seřazeny podle toho, jak moc je používám, ale podle toho, jak mě co napadne...)


1. Samozřejmě děti... (v tomto případě mé "osvětlení" neplatí, jsou jednoznačně na prvním místě) jsou to úžasná stvoření, které bych někdy ....však víte... Ale pak zase přijdou, udělají něco, co umí jen ony... a člověk "roztaje".

2. Plácačky - ty používám při hrách :-) k procvičení učiva.

Např. Děti stojí ve dvou družstvech. Na tabuli mám napsaná čísla. První dva drží v ruce plácačku. Říkám příklady a ten, kdo první příklad vypočte a samozřejmě najde na tabuli, plácne plácačkou na číslo - správný výsledek. Družstvo získává bod. Oba hráči jdou dozadu, hrají další. Tím odpadá to, že by se družstvo "zaseklo" u někoho...          

Obměna: - na tabuli je napsáno i, í/y, ý (např. v kroužcích, každé písmeno zvlášť),                                říkám slova, kde se má doplnit i,í/y,ý                                                                           - na tabuli jsou napsány slabiky dě, tě, ně, bě, pě, vě, mě - ukazuji na                             kartách neúplná  slova, děti plácají                                                                                      - slovní druhy - napsána čísla slovních druhů, říkám, ukazuji slova            Dá se vymyslet spousta věcí, kdy plácačky použít. Někteří učitelé takovéhle hry ve výuce odsuzují, ale já mám opačnou zkušenost. Navíc...když se nikdo v první pozici "nezasekne" a děti se střídají vždy ve dvojici, je to v pohodě.                                                  

3. Kolotoč - ten jsem objevila asi před rokem v Ikea...vlastně ani ne, úplně nejdříve jsem ho viděla na jedné FB stránce paní učitelky z Německa? Nebo USA? No, to je jedno. Až pak jsem ho viděla v Ikea  / LUSTIGT Kolo štěstí, hra - IKEA/. Neodolala jsem. Vyrobila jsem si na něj kartičky s obrázky - k přilepení suchým zipem. Pokud máte zájem - koukněte, třeba vás osloví - / Produkt - KOLO ŠTĚSTÍ - DĚJOVÉ OBRÁZKY (ucitelnice.cz) / nebo / Produkt - KOLO ŠTĚSTÍ - PŘÍŠERKY (ucitelnice.cz).                        

Můžete sem také dát jména dětí - losování....

4. Kapsář 1 - (koupila jsem před časem na Aliexpresu pod názvem Pocket chart transparent). Dlouho ležel složený ve skříni. Až před časem jsem ho znovu "objevila" a právě teď ho využívám na slovní druhy  - / Produkt - SLOVNÍ DRUHY V OBRÁZCÍCH (ucitelnice.cz) /                                                                                                

Obměna např. pro prvňáčky - můžete dát na kraj čísla 1 - 10 - pod sebe a ke                                 každému číslu (výsledku) budou psát děti na lístečky příklady.

   Kapsář 2 - ten jsem si ušila. Na každou kapsu (dřív, než jsem ji přišila k podkladu)       jsem přišila kousek pevnější fólie (nahoře je nepřišitá, ať se tam dají vkládat kartičky). Právě používám na slovní druhy - na kartičkách mám napsaná slova - různé slovní druhy - děti je po přečtení vloží do správné kapsy. Děti občas, když si nejsou jistí nějakým slovem (ke kterému slovnímu druhu patří), jdou ke kapsáři a projdou si slova u slovního druhu, u kterého si myslí, že by to mohl být "tenhle slovní druh".                                                                                                  Obměna: - v první třídě můžete do "průhledných" kapsiček vložit čísla 1 - 10, děti do kapes vkládají příklady (jako u kapsáře 1).

5. Zvonek a losovátka - Zvonek jsem sehnala na netu - prostě jsem vygůglila "recepční zvonek". Používám ho ke ztišení dětí, občas když potřebuji něco zdůraznit, nebo vyžaduji pozornost dětí. Teď nám zvoní jen na začátek hodiny, takže zvoním na konci hodiny.                                                                                                   Losovátka - jsem koupila v Mountfieldu jako podpalové dříví - je toho pytlík...větší pytlík (už nevím přesně, ale myslím 5kg). Kdysi jsem používala lékařské špachtle, ale toto je taky fajn, levnější a větší. Každé dítě si na svou špachtli napsalo své jméno. Používám je k losování dětí - děti se pořád hlásí a chci být fér, tak losuji, kdo bude odpovídat.                                                                                      Další použití - jednu špachtli vedle druhé nalepíte zezadu na obrázek a po                                          zaschnutí opatrně rozřežete na jednotlivé díly. Tím vám vznikne                                  skládačka.                                                                                                                                 - můžete na ně napsat příklady, různá neúplná slova ... prostě                                          cokoliv, co právě učíte.

6. Rámečky na fotky - koupila jsem v Ikea - nevím, jak jinde, ale u nás v Ostravě už je nemají na skladě. Ale... dnes jsem tam byla a mají tyhle... taky jsou fajn / FIESTAD Rám, bílá, 10x15 cm - IKEA / ...jsou i v jiné barvě - takové šedomodré...myslím.

Rámečky používám k číslování skupin, nebo úkolů ke skupinové práci, hrám. Jsou oboustranné, takže ze zadní části můžete vložit např. popis úkolu.

7. Razítka - tak bez nich by to nešlo. Občas se musím držet, abych nekupovala další a další. Takže se snažím kupovat jen ty, které "opravdu" potřebuji - v papírnictví, v Luxoru, v Lídlu, když je ta správná akce. Naposledy jsem nakupovala u Moniky Žemličkové - její razítka jsou úžasná (na požádání vám pošle vzorník - najdete ji na FB, můžete "gůglit").

8. Spousta "tretek", ale potřebných... minutky (koupeno od našich vietnamských spoluobčanů) - doporučuji koupit jiné, než mám já - rajčátka - děti je velmi rychle "přetočí"... a nejdou, nebo jdou pořád...takové perpetuum mobile. Přesýpací hodiny - z Aliexpresu - jsou na různé časy... = oboje používám k hlídání času při práci ve skupinkách.                                                                                                                     Lupy - koupeno taky v obchodě s cetkami za 25 Kč - doporučuji koupit trochu kvalitnější - ty mé moc nezvětšují.  Občas, když s dětmi hrajeme detektivní hru, napíšu text malými písmenky. Děti to přečtou i napsané malými písmenky, ale je pro ně zábavnější číst to přes lupu. 

9. Kostky - koupeno v obchodě s cetkami za pár korun, krabičky jsou z Ikea. Do krabičky můžete dát libovolné množství kostek, můžete tam dát i kostky s více čísly - třeba deseti.                                                                                                                        A k čemu je použít? Např. v matematice... při práci ve dvojicích, skupinkách - děti hrají proti sobě - sčítají, kolik jim padne, výsledky zapisují... 


Řekla bych, že pro dnešek je to docela vyčerpávající příspěvek. V dalším díle sepíšu další pomůcky...je jich ještě dost. 

Máte nějaké další zkušenosti, nápady? Napište mi...vaše nápady zveřejním... 

   

Mějte krásný den... Právě je pátek a mi začíná víkend...JO!!!!!!!

Věra